Llenguatge matemàtic


LLENGUATGE MATEMÀTIC

 
PROBLEMES MATEMÀTICS
Us deixem un recull de problemes matemàtics visuals per resoldre. Recordeu els passos que cal seguir per resoldre un problema matemàtic:

1.     Llegir bé el que ens diu l’enunciat del problema (Amb l’ajuda dels pares)
2.     Buscar les dades més importants
3.     Dibuixar si ens cal, per resoldre el problema.
4.     Escriure o verbalitzar el resultat



     
A banda d’això, seguiu repassant els traços dels números i la seva quantitat associada:

1    2   3   4  5  6  7 


TRES EN RATLLA.

Hola nens i nenes!!

Com sabem que us agrada molt jugar... us proposem es realitzar el joc del TRES EN RATLLA! 

Jugar al tres en ratlla fa treballar molts aspectes, entre ells la concentració, l’estratègia, el concepte de quantitat i l’orientació espacial.

MATERIAL NECESSARI:

·      Pedres llises, taps de plàstic,...
·      Pintures
·      Pinzells
·      Cartró o cartolina quadrada per fer el taulell     
·      Regle
·      Llapis i retolador



PASSOS A SEGUIR:

1.    Fer el taulell.  Dividir el cartró o cartolina en tres parts i dibuixarem dues línies horitzontals i dues línies verticals.  Després les podeu repassar amb retolador.



2.    Després pintem les pedres o taps: 3 d’un color i 3 d’un altre color. I les deixem assecar.



3.    Un cop estiguin seques, les acabem de decorar.  Aquí podeu veure que hem fet marietes i abelles.



4.    Una vegada estigui tot sec, ja podem jugar i gaudir d’una fantàstica estona amb la família i els amics!





CONSTRUÏM DINOSAURES

Hola nens i nenes!!

Us proposem construir dinosaures amb figures geomètriques planes!

Es tracta d’un material que serveix tant per fer construccions de figures com per el joc lliure.




Material necessari per poder realitzar l’activitat:
·      Full, cartolina o goma eva de color verd.
·      Tisores.


PREPARACIÓ:

Heu de retallar diverses formes, com ara:
·      Semicercles.
·      Cercles grans i petits.
·      Triangles grans i petits.                        
·      Quadrats grans i petits.
·      Rectangles grans i petits.






COM ES JUGA?
Primer deixeu que els nens juguin lliurament amb el material i després els hi podem presentar diferents imatges de dinosaures per a que ells i elles els vagin formant amb les formes.

Aquí us deixem algunes imatges de dinosaures que els nens poden plasmar amb les formes.





El mateix material es pot aprofitar per fer altres activitats:

·      Classificar les figures per la forma: quadrats, rectangles, triangles, cercles i semicercles.
·      Composar figures a partir de les que tenen.  Per exemple: amb dos triangle poden construir un rombe.


A JUGAR!!!


******************************************************************   

SETMANA DEL 11 AL 15 DE MAIG


Us presentem el nombre...


10 !

       


Abans de realitzar la fitxa del traç i quantitat del nombre 10 el podeu treballar:

Per exemple:

Buscar la peça de dominó que correspon al número, d'aquesta manera es treballa la descomposició numérica, i indirectament la suma.



Graelles del 10: Són graelles amb gomets que representen els números del 0 al 10 i han de buscar el número corresponent a cada graella.



Es important utilitzar materials que siguin propers i que els motivi, així el joc pot ser més atractiu. Exemple d'activitat de compteig , identificació de números i fer la correspondència amb la seva quantitat amb culleretes de gelats, canyetes, llapis de colors…



Aquesta és la feina que us deixem per poder treballar el traç i la quantitat del nombre 10:



Per últim, us deixem una fitxa per seguir treballant les sumes. Compte, no té res a veure el color amb el resultat de la suma !


CONNEXIÓ DIMARTS (12/05) FEINA A IMPRIMIR (SERIACIÓ)







SETMANA del 4 al 8 DE MAIG


Aquesta setmana a llenguatge matemàtic seguim treballant els números fins al 9. A més, seguim treballant les sumes. Us deixem dues fitxes per treballar aquest dos conceptes.

Feu click a sobre de la imatge


Podeu fer primer les sumes amb diferents materials, mongetes, llenties, macarrons, peces de construccions, retoladors, colors... Segur que és molt més divertit!






SETMANA 27 – 30 D’ ABRIL

Aquesta setmana introduïm el nombre   9 ......... !

Treballarem tant la seva grafia com la seva quantitat. 

Per poder treballar la grafia del nombre 9 a continuació us deixem una fitxa per poder realitzar el seu traç.


2a ACTIVITAT:

A més a més, volem repassar ELS ORDINALS.

Per poder treballar els ordinals us proposem realitzar aquesta feina:





També es poden treballar els números mitjançant el joc:




Fent torres anomenant el pis de cadascuna.


- Dibuixar un edifici de veïns i anomenar el pis.


- Jugar a fer una filera amb la família i anomenar l’ordre de cadascú.







SETMANA 20 - 24 ABRIL

ELS NOMBRES I LA ROSA DE SANT JORDI

Avui jugarem al racó de mates amb unes roses molt boniques!

Les farem servir per poder introduir el concepte de la suma i a la mateixa vegada també ens estarem introduint al joc vivencial, relacionant les matemàtiques amb el mes d’abril i la festa tradicional de Sant Jordi.

MATERIAL NECESSARI:

·      Roses (necessitem tres roses   per a cada infant)
·      Pètals de rosa (estan fets amb cartolina verda)
·      Números




COM HI JUGUEM?

1.   Li donarem a l’infant tres roses (una al costat de l’altre) sense cap fulla. També li donarem una quantitat suficient de fulles i els números de fusta.
2.  Li direm al nen i/o a la nena quantes fulles ha de posar a la primera flor. Una vegada l’hagi posat buscarem el número de fusta i el posarem a sota la primera flor, perquè ens sigui més fàcil desprès recordar-ho.
3. Farem el mateix amb la segona flor. Haurà d’escoltar el nombre que li diem, relacionar la quantitat numèrica i, posteriorment, col·locar el número de fusta que li correspongui a la rosa. 
4. Sumarem quantes fulles tenim entre la primera i la segona rosa i col·locarem a la tercera rosa tantes fulles com haguem dit. Després buscarem el número pictogràfic que li correspon. 
5. Finalment, li posarem “nom” a l’activitat, explicant que allò que han fet tant bé es diu “sumar”.

Com heu pogut veure, a través de la història de Sant Jordi i la Rosa hem pogut endinsar-nos en el món de les matemàtiques i treballar la relació de quantitat – nombre i les operacions matemàtiques, com la suma. Tot i així estem ben segures que si seguim pensant podríem trobar altres maneres ben divertides de seguir treballant amb les roses!
Així que si algun dia hi jugueu estarem encantades de que compartiu les vostres idees amb tots nosaltres! Esperem de tot cor que hagueu passat una estona matemàtica entretinguda i divertida!
Gaudiu molt!!!

SUDOKU SANT JORDI

Com a segona activitat del racó de matemàtiques us proposem fer un sudoku!

Creiem que és un tipus de recurs que val la pena tenir en compte per iniciar als infants, de forma lúdica, en el desenvolupament del pensament lògic-matemàtic. 





SETMANA 13-17 ABRIL

Al racó de mates aquesta setmana us portem una proposta molt divertida. Abans d’estar confinats a casa, estàvem treballant l nombre que va davant i darrera, doncs bé, avui us portem una proposta en format joc per treballar aquest concepte. Recordeu treballar només de l’1 al 10 ( tot i que hi ha més ).

Si cliqueu a la imatge, us enllaça al document per descarregar

En aquest document podeu trobar els ous per retallar per poder anar enganxant a les diferents plantilles, segons quin ou va davant i quin ou va darrere.
Després de jugar una estona amb les gallines, toca treballar una mica... us adjuntem una fitxa per repassar aquest concepte.
Com podeu observar, el document de les gallines també té altres possibilitats per seguir treballant amb vosaltres aquest concepte.

A treballar !!!